Title: The Origins of Yugoslav Musical Minimalism
Наслов: Почеци музичког минимализма у Југославији
Authors: Laura Emmery and Ivana Miladinović Prica
Publisher: Ustanova kulture Parobrod and G.L.O.R.I.A.
Location: Belgrade, Serbia
Year: 2024
Number of pages: 158
Dimensions: 20,5cm x 22cm
Illustrations: 183; color, black and white
Circulation: 100
ISBN-978-86-910911-3-2
Some of Yugoslavia’s most radical musical manifestations unfolded during the 1970s and 1980s. Aided by postwar Yugoslav cultural programs, the iconic Student Cultural Center (SKC) in Belgrade––a student-managed “safe space” for free expression and creativity––opened its doors in 1971 and instantly became a magnet for experimental musicians throughout the Western and Eastern Blocs. A group of rebellious composers and performers––Opus 4 and the Ensemble for Different New Music made some of the largest strides in Yugoslav music history and defined a new era of avant-garde and a unique brand of minimalism, influenced by performance and conceptual art, Cage-style experimentalism, Fluxus, and the use of multimedia. This book illustrates their robust vision that connected the East with the West in a fruitful exchange of ideas, despite the geo-political division of the world at the time.
Седамдесете и осамдесете године XX века изнедриле су неке од најрадикалнијих музичких иновација у бившој Југославији. На таласу послератног културног и уметничког отварања према Западу, унутар интегралног југословенског културног простора, Студентски културни центар (СКЦ) у Београду – „сигуран просторˮ за уметничка истраживања којим су управљали студенти – отворио је своја врата 1971. године и убрзо постао „магнетˮ за експерименталне уметнике широм Источног и Западног блока. Група бунтовних композитора и извођача – Опус 4 и Ансамбл за другу нову музику – обликовалa je ново доба авангарде у Југославији и јединствен бренд музичког минимализма који одликује прoжимање са перформанс артом, концептуалном уметношћу, кејџовским експериментализмом и проширеним медијима. Ова књига илуструје снажну визију којом су ови уметници повезали Исток и Запад упркос тадашњој геополитичкој подели света.